O GUI i narzędziach RAD

Współczesne komputery wyposażone są w szybkie karty graficzne, dużą ilość pamięci RAM, potężne pojemności dysków twardych, przestrzenny dźwięk, napędy optyczne oraz szereg innych urządzeń. Jednak nie moc obliczeniowa a coraz łatwiejsza obsługa komputera sprawiła, że stały się tak bardzo popularne. Już wcześniej budowano superkomputery, które służyły uniwersytetom i wielkim firmom. Nie były to co prawda komputery tak nowoczesne jak te współczesne, jednak ich moc obliczeniowa była duża. Niestety posiadały wielką wadę – ich obsługa była na tyle  skomplikowana, że informatycy obsługujący je uważani byli za komputerowych guru. Komputery te były obsługiwane w trybie znakowym, za pomocą mnóstwa poleceń wspieranych przez wiele dodatkowych parametrów. Sprawiało to, że praktycznie nikt z ulicy nie miał dostępu do komputera i nie robiono wiele w celu poprawy tej sytuacji. Z czasem jednak ta sytuacja zaczęła się zmieniać. Oto zaczęto tworzyć programy zawierające interfejsy komunikacji z użytkownikiem. Początkowo owe programy działały w trybie znakowym, ale ich obsługa stawała się intuicyjna. Parametry wywołania programu zastąpiono elementami, które funkcjonują do dzisiaj. Owe elementy to okna, menu, paski narzędzi, pola tekstowe, etykiety, pola wyboru, przełączniki, itp. Tak więc możemy powiedzieć, że GUI (ang. Grafical User interface), to wizualne sterowanie programem oraz wizualizacja wyników działania programu. Producenci komputerów i oprogramowania szybko zdali sobie sprawę z możliwości i potęgi GUI, szybko więc zaczęto wyposażać swoje komputery w systemy operacyjne oparte o tryb graficzny. Korzenie graficznego interfejsu użytkownika sięgają lat 50. W praktyce został on jednak zbudowany w latach 70. przez grupę naukowców z Palo Alto Research Center (PARC) Xeroksa zbudowała pierwszy komputer o nazwie Alto działający pod kontrolą takiego graficznego interfejsu. W 1979 Ośrodek PARC odwiedził Steve Jobs (twórca Macintosh),  który w Alto dostrzegł przyszłość komputerów osobistych. Choć spora część interfejsu w komputerach Lisa i Macintosh wykorzystywała dokonania dokonano z ośrodka PARC to duża część Mac OSa powstała jeszcze przed wizytą Jobsa w laboratoriach Xeroksa. Jako przykład dużej roli jaką w naszym życiu odgrywa owe tajemnicze GUI warto przypomnieć, że zarówno firma Apple (MacOS), jak i Microsoft (Windows) zaczerpnęły ideę graficznego interfejsu od Xeroksa. Z pewnością informatycy, którzy wychowali się na komputerach 8 bitowych i systemie DOS,  z pewnością pamiętają jeszcze jego obsługę. Było to przydatne do momentu wypuszczenia przez Microsoft systemu operacyjnego wyposażonego jedynie w emulację tego systemu – Windows 2000, a następnie Windows XP. Dzisiaj system operacyjny DOS odchodzi do lamusa za sprawą nowoczesnych systemów okienkowych, które może obsługiwać każdy użytkownik.

gui1

W komputerach zaczęły królować systemy operacyjne oparte o interfejs graficzny GUI. Nie zmieniło to jednak faktu, że programiści wciąż musieli wykonywać podwójną pracę. Pierwszą było napisanie interfejsu użytkownika a drugą napisanie obsługi zdarzeń dla poszczególnych opcji. Pierwsze środowiska programowania nazywano IDE (Integrated Development Environment), czyli zintegrowane środowiska programowania, wyposażone w edytor kodu wraz z podświetlaniem składni, debuger śledzący kod, zarządzanie całym projektem z jednego IDE oraz kompilacji i łączeniu programu wynikowego. Gotowym produktem był program wykonywalny. Powstało wiele bibliotek dla różnych języków programowania oraz wiele IDE, które ułatwiały pisanie GUI dla systemów DOS a następnie Windows. Programowanie interfejsów użytkownika było niesłychanie żmudne i skomplikowane. Powstawały kolejne biblioteki, ułatwiające i skracające czas projektowania aplikacji. Wciąż jednak pisanie odbywało się poprzez „ręcznie” wklepywanie kolejnych elementów aplikacji. Jednak  dopiero wprowadzenie narzędzi typu RAD (Rapid Application Development), czyli narzędzi do szybkiego tworzenia aplikacji wprowadziły kolejną rewolucję. Dopiero teraz programista mógł zająć się programowaniem a tworzenie samego GUI zostało znacznie skrócone. Kolejne firmy wypuszczały na rynek coraz lepsze narzędzia RAD, umożliwiające projektowanie aplikacji w trybie WYSWIG (What You See Is What You Get), czyli otrzymasz dokładnie to – co widzisz na ekranie. Każde środowisko programowania RAD wyposażone było w zestaw komponentów, które służyły do budowania interfejsów użytkownika. Komponenty te mają zdefiniowane własne zdarzenia, które wystarczy jedynie uaktywnić i zaprogramować. Dzięki takiemu podejściu do sprawy, Ty także drogi czytelniku, możesz stać się programistą i pisać nawet bardzo rozbudowane aplikacje za pomocą Visual Studio Express.

355total visits,1visits today

Tagi , .Dodaj do zakładek Link.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

+ 42 = 48

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.